Microsoft Dynamics NAV er en effektiv IT løsning til personer, der arbejder med finans. Det er et IT program, som mange virksomheder anvender hver dag til at styre økonomien i virksomheden. Særligt medarbejdere, der arbejder med finans, har stor glæde af programmet.
Microsoft Dynamics NAV indeholder finans funktionalitet til budgetter, fakturering, opbevaring af bilag og andre dokumenter, kontoskemaer, konsolidering af regnskaber, løn, forecasts, pengestrømsanalyser mv.
NAV programmet er anvendt af mange økonomichefer, bogholdere, controllere, økonomimedarbejdere mv. i hele verden. Programmet rummer nemlig omfattende funktionalitet til at understøtte de forskellige finans processer i en virksomhed. Programmet har tidligere heddet Navision og blev udviklet i Danmark i 1990’erne. I dag er det ejet af Microsoft, som har et dedikeret team af udviklere, der sørger for at udvikle ny funktionalitet i programmet. Microsoft frigiver hvert halve år en ny version af programmet, og programmet er i dag udviklet til, at brugerne arbejder i det fra en browser eller en app.
Microsoft kalder i dag programmet for Dynamics 365 Business Central med fokus på, at programmet fungerer til hele virksomheden. Det er nemlig et program, hvor medarbejdere kan håndtere indkøb, salg, ordrer, sager, projekter, tidsregistrering, produktionsstyring og selvfølgelig økonomistyring.
Styring af virksomhedens økonomi
Microsoft Dynamics NAV er et program, som de færreste bogholdere kan undvære. Med dette program kan en økonomimedarbejder registrere indbetalinger fra banken, sende tilbud, ordrer og bogføre fakturaer. I programmet kan du opsætte kontoer, budgetter osv. Du kan også trække rapporter over top-ti kunder, varesalg osv.
Programmet giver altså et samlet overblik over virksomhedens indtægter og udgifter og mulighed for at styre balancen mv. Hvad angår rapportering til revisor, kan programmet også levere det nødvendige her.
For nogle virksomheder har man et behov for at gemme bilag, udlæg og andre dokumenter elektronisk. Det kan man også med Dynamics NAV. Mange af de virksomheder, der anvender NAV, vælger at anvende tillægsløsninger, der kan hjælpe med at scanne dokumenter, både fra PDF og papir, til programmet og hermed have et digitalt arkiv med alle dokumenterne. Det er en stor fordel, da medarbejdere kan søge efter gamle fakturaer, aftaler med leverandører mv.
Dynamics NAV kan være udfordrende for nogle at navigere i. Programmet rummer mange muligheder og arbejdsflows. Derfor er det en stor fordel for mange at tage et kursus i programmet. F.eks. kan man vælge et kursus i økonomistyring, hvor man får viden om, hvordan man opretter debitorer, kreditorer, foretager posteringer og bogføring samt arbejder med dimensioner mv. Her kan man også lære om moms i finanskladden, tilbageførsel af bogført transaktion, afslutning af regnskabsår og periodisering. Det er en fordel for mange at deltage på kurset, og man får meget viden om økonomistyring i NAV. Desuden kan man også lære om opsætning af finansbudget og oprettelse af alternative budgetter.
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.